Ryfast

Ryfast

tirsdag 11. oktober 2011

Åmøy - et annet alternativ til Ryfast

Ser man på konsekvensutredningen fra 2001, så vurderte man også å legge en forbindelse fra Solbakk til Åmøy via Hidle, og deretter til Hundvåg, slik tegningen viser.
Åmøy, Illustrasjon statens veivesen
I konsekvensutredningen ble det beskrevet slik:
Hovedalternativet innebærer kryssing av
Horgjefjorden med undersjøisk tunnel med
lengde 8,4 km mellom Solbakk og Hidle, deretter
3 km veg på fylling fra Hidle over Kjeøy til
Åmøy i Stavanger kommune. Fra Åmøy kryssing
av Åmøyfjorden med undersjøisk tunnel med
lengde 5,5 km til Hundvåg.


Fra Hundvåg til Bekkefaret var det planlagt å fortsette som for Ryfast.



Kostnadene for strekningen Solbakk - Hundvåg ble beregnet til 1,04 milliarder 2000 kroner.

Sammenligner man dette alternativet med Ryfast, så ser en at en for Åmøyalternativet må bygge:
ca 14 km undersjøisk tunnel og en ca 3 km fylling mellom Åmøy og Hidle
For Ryfastalternativet må det altså bygges 28 km undersjøisk tunnel.

Ved å legge forbindelsen via Åmøy ville man altså spart 14 km undersjøisk tunnel, mot å bygge en forbindelse mellom Hidle og Åmøy.
I tillegg ville man fått fordelen av at trafikken kunne fordele seg på Åmøy, slik at trafikk til Ryfylkeøyene, nordfylket og Randaberg kunne tatt av på Åmøy uten å ledes igjennom Stavanger sentrum.
Man får også fordelen ved å gjøre øya Hidle landfast.

Det var i hovedsak to forhold som ble oppgitt som begrunnelse for å forkaste dette alternativet.

  1. Fyllingen mellom Åmøy og Hidle ville sperre fjorden og skape vanskelige strømforhold.
  2. Forbindelsen mellom Åmøy og Hidle ville skape en "visuell barriære" som ikke var ønskelig.
Disse innsigelsene kunne imidlertid lett vært ivaretatt.
En måte hadde vært å legge den undersjøiske tunnelen fra Solbakk direkte til Åmøy.
Det er 8 km mellom Tau og Åmøy. Selv om man lager en sving på tunnelen for å komme dypt nok, slik som for Ryfast, så er det god mulighet for å holde lengden på tunnelen under 10 km, og dermed unngå å måtte bygge 2 parallelle tunneler.
Et annet alternativ er å bygge forbindelsen mellom Åmøy og Hidle på småbroer, slik som Atlanterhavsvegen til Kristiansund se link.
Da ville man unngått eventuelle problemer med strømforhold.
Man har fremdeles innsigelsen med at man kan se veien. Det er imidlertid uvanlig at dette vurderes så negativt. Hvis man igjen sammenligner med Atlanterhavsveien så bedømmes den som en naturopplevelse og regnes som fylkets nest mest besøkte turistattraksjon. Det er da underlig at en tilsvarende veiforbindelse mellom Åmøy og Hidle skal vurderes så negativt.

Åmøyalternativet er en variant av tidligere veisjef Chester Danielsen sitt gamle forslag om en veiforbindelse mellom Ryfylke og nord-Jæren.

Som man ser så kunne man fått en veiforbindelse enda rimeligere ved kun å legge forbindelsen mellom Solbakk og Åmøy, uten å forlenge den videre til Hundvåg.
Da hadde man hatt fergefri forbindelse til en pris av ca 1,5 milliarder 2011 kroner.

Når man ser på dette så er det underlig at Ryfast ble valgt som beste alternativ, og man kan med rette spørre hvorfor. Jeg vil se mer på årsaken til dette i neste avsnitt av bloggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar