Ryfast

Ryfast

lørdag 17. september 2011

Det har vært diskusjoner om en ferjefri forbindelse mellom nord-Jæren og østre Ryfylke siden begynnelsen av åttitallet. Som oppvokst i Ryfylke, kjenner jeg denne debatten godt.
I den sener tid har jeg også deltatt selv da jeg har fått publisert et par leserinnlegg. På bakgrunn av dette har tanken om å starte en blogg om temaet kommet.

Min tilnærming er nok  litt annerledes enn andres. Jeg har brukt mye tid på å lese konsekvensutredninger og sakspapirer rundt de forskjellige alternativer. Jeg ønsker å føre en faktabasert argumentasjon på bakgrunn av dette.

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg synes det alternativet som nå er det mest aktuelle er et svært dårlig prosjekt.
Ryfast, som det kalles, har etterhvert vokst til et gigantisk prosjekt som inkluderer 39 kilometer med undersjøisk tunnel. Det har ført til at prisen nå er på rundt 5 milliarder, noe som igjen fører til svært høye bompenger.
Mitt viktigste argument er at det finnes alternativer som er både bedre og billigere, noe jeg vil komme nærmere innpå etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar